Binnenkort naar Washington DC

Lieve allemaal,

Echt ongelofelijk hoe snel de tijd hier lijkt te gaan. Ik ben hier alweer twee en een halve week en vertrek maandag alweer naar Washinhgton DC! Ondanks het feit dat ik er enorm naar uit kijk om de mensen in Washington te ontmoeten, moet ik ook wel toegeven dat ik er een beetje tegen op zie. Dit houdt namelijk in dat ik al mijn companions (collega’s) moet gaan missen, terwijl zij naar hetzelfde gebied gaan! Sister Carvalho voelt echt een beetje als een zusje voor me, en Sister Bwaraka is gewoon zo grappig!! Verder is Sister Siegle echt een goede vriendin voor me, en Sister Genter is my fellow European, wat ook wel zorgt voor een extra goede band! (Zo kunnen we ons als nuchtere Europeanen af en toe kapot lachen om de Amerikaanse cultuur ;)).

Afgelopen week is er weer enorm veel gebeurd. We hebben helaas afscheid moeten nemen van onze Elders, die verspreid over zondag, maandag, dinsdag en woensdagochtend allemaal naar hun zendingsveld zijn vertrokken, en van onze leerkrachten Brother Williams en Sister Palmer (hoewel we daar stiekem nog wel eens langs gaan nu het nog kan ;)). Hiernaast hebben we redelijk wat van het programma moeten missen, omdat zowel Sister Carvalho als ook Sister Bwaraka nogal wat afspraken hadden in het Health Centre etc. Het mooiste moment was nog wel toen Sister Carvalho verschillende afspraken had, en Sister Bwaraka en ik zo intensief aan het puzzelen waren, dat toen ze klaar was, we haar terug stuurde :p. Na een paar minuten zijn we helaas toch maar weg gegaan, dus de puzzel moet wachten tot de volgende doktersafspraak :p.

MTC devotional

Een van de leukste dingen in de MTC zijn de devotionals. Helaas hebben we geen ‘belangrijke’ mensen (die lopen we waarschijnlijk net mis, omdat de zendingspresidenten volgende week binnenkomen en de sprekers die dan komen meestal wat grotere namen zijn), maar het zijn altijd hele inspirerende sprekers. Het leuke was wel dat ik wat zuster tegenkwam die a.s. week naar Nederland komen om een zending te dienen, dus ze kwamen¬†bij me zitten in het internationals vak (wat ze een beetje awkward vonden omdat ze geen internationals waren, maar toch ook wel heel cool :p). Het zijn echt hele geweldige zusters, dus mocht je ze tegenkomen: Nodig ze uit om te eten en help ze Nederlands te leren! (Een van de Nederlandse Elders zei eerst altijd als je vroeg hoe het ging ‘Ik ben geweldig’, dus toen ik heb uitlegde wat hij zei, moest hij wel erg hard lachen :p). Als het lukt zal ik wat foto’s meesturen van de zendelingen die komen, dus nogmaals: Goed voor ze zorgen! Ik heb ze verteld dat ik overal vrienden heb die wel voor ze willen zorgen, dus lid of geen lid van de kerk, je kunt ze altijd uitnodigen om iets te komen eten!

Verder was de devotional ook gewoon heel mooi, omdat het ging over een ‘blueprint’ (blauwdruk) van de kerk van Christus, zoals te vinden in het Nieuwe Testament en hoe dit gewoon precies overeen komt met de ‘blueprint’ van onze kerk. Is wel heel bijzonder :). Na een devotional bespreek je wat je geleerd hebt met je district (dit is een groep van zusters en elders), maar omdat al onze Elders al vertrokken waren, kregen we allemaal internationals! Hiernaast kwam de branchpresident (de senior¬†leidinggevende van verschillende districts van zendelingen) er ook nog eens bij zitten en kreeg ik opeens de leiding o.0. Was een beetje awkward, maar het is gelukkig uiteindelijk wel goed gekomen! :).

Vertrek vanuit de MTC

Ook werd de post weer een enorm probleem. Omdat we met zoveel zendelingen zijn, mag alleen de districtleider (oftewel de vertegenwoordigen van een groep zusters en elders), de post ophalen, maar onze districtleider was vertrokken en had verder geen gegevens achter gelaten! Dus na enkele dagen geen post te hebben gehad en niet geregeld te kunnen hebben, hebben we het uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om onze post te halen. Hier zat onder andere informatie bij over het feit dat mijn vlucht gewijzigd was. Het oorspronkelijk plan was dat ik maandag om middernacht zou vliegen, en we dus rond 8 uur in de MTC moesten verzamelen, echter dit was opeens veranderd naar 6:30 AM! o.0 Dit zou dus inhouden dat ik opeens een dag minder had, wat dus ook inhoud dat ik opeens mijn spullen etc. op een andere dag zou moeten pakken! Gelukkig bleek het uiteindelijk een¬†‘foutje’¬†te zijn, en moest ik rond 6:30 PM verzamelen (wat een verschil een letter kan maken zeg!). Maar goed, ik ben wel blij, want ik waardeer die extra dag nu ook wel meer :).

Visitors Center training

Vanaf woensdag begon dan mijn speciale training voor het Visitors Center. Het is echt heel bizar, want we zijn de grootste groep die ze tot nu toe ooit hebben gehad, en we zijn een beetje te veel voor hun capaciteiten! Verder is het leuke wel dat het opeens veel praktischer is. We leren meteen al mensen aan te spreken en de eerste dag mochten we al deelnemen in het Referral Center. Het Referral Center (tenminste, wat wij tot nu toe gedaan hebben), houd het volgende in: Via een kerkwebsite,¬†mormon.org, kunnen mensen die vragen hebben ‘chatten’ met zendelingen. Wat wij dus doen, is deze mensen te woord staan. Helaas heb ik nog niet de kans gehad om daadwerkelijk met iemand te praten, omdat ze mijn naam voor mijn account verkeerd gespeld hadden en ik er dus niet in kon, en de tweede keer de computers het niet allemaal aankonden, maar het is wel echt zo gaaf! Je krijgt zo namelijk de kans om mensen van over te hele wereld over het evangelie te vertellen! Het enige vreemde is wel dat het gaat per voornaam, terwijl het normaal gesproken ‘ Sister [achternaam]’ is.

Hoe dan ook, morgen krijgen we de kans om een echte Visitors Center zuster te spelen door naar Tempel Square te gaan, dus ik hoop dat het Sister Rosema nog gelukt is om aan mij gekoppeld te worden, we zullen zien!

Aangezien ik geen idee heb wanneer mijn Pday (preperationday) is in Washington DC, heb ik geen flauw idee wanneer ik de tijd zal hebben om weer te schrijven, dus geen nood, ik ben jullie niet vergeten!

Getuigenis

Ik ben zo dankbaar voor de gelegenheid die ik heb om het evangelie te verkondigen. Zoals het zegt in 3 Nephi 5:13 (in het Boek van Mormon):

Zie, ik ben een discipel van Jezus Christus, de Zoon van God. Ik ben door Hem geroepen om zijn woord onder zijn volk te verkondigen, opdat zij het eeuwige leven zullen hebben.

Ik kan tot jullie getuigen dat dit waar is. Ik ben geroepen door de macht van God om mensen uit te nodigen om dichter tot Christus te komen. Ik wil je dan ook uitdagen om vandaag nog te beginnen met het lezen van het Boek van Mormon, om voor jezelf er achter te komen dat het waar is. Zoals in Moroni 10:5 is te lezen (in het Boek van Mormon):

En door de macht van de Heilige Geest kunt gij de waarheid van alle dingen kennen.

Wanneer je leest in het Boek van Mormon, zal de Heilige Geest tot je getuigen dat dit het woord van God is. Ik weet dit, omdat ik het zelf heb meegemaakt. Iedere keer als ik het Boek van Mormon lees, getuigt de Heilige Geest tot me dat dit de waarheid is, dat dit ons uitlegt hoe we terug bij God kunnen komen en dit is iets wat ik iedereen toewens.

Tot Schrijfs,

Sister Yentl Croese.

P.S. Mocht je geen Boek van Mormon hebben en deze willen, kun je het online lezen via http://www.lds.org/scriptures/bofm/?lang=nld of je kunt contact opnemen met de zendelingen die er graag een bij je willen afgeven (mocht je het willen bestellen kan je dit doen via kerkvanjezuschristus.nl of een e-mail sturen met je gegevens zodat we je contactgegevens kunnen doorgeven aan de plaatselijke leiders).

P.P.S. Bedankt voor alle brieven en DearElders! Omdat ik maandag avond vertrek kunnen de laatste DearElders zondag verstuurt worden!

P.P.P.S. Ik houd van jullie!!!

About kcroese

Ik ben Kilian

Leave a Reply

